Uniunea Europeană a decis ca toate mașinile care vor fi puse în circulație, începând cu luna iulie, să fie dotate cu un sistem de limitare a vitezei. Acesta nu este, însă, singurul dispozitiv inovator care va fi implementat.
Pentru a reduce numărul accidentelor rutiere, liderii Uniunii Europene au decis să introducă noi reguli.
Începând cu luna iulie 2024, toate autovehiculele care vor fi puse în circulație trebuie dotate cu anumite dispozitive de siguranță.
Event Data Recorder (EDR) este așa-numita „cutie neagră”.
Acest dispozitiv devine obligatoriu pentru toate autovehiculele înmatriculate începând din luna iulie a acestui an, conform deciziei Comisiei Europene.
EDR va înregistra o multitudine de date care au relevanță în cazul unui accident de circulație.
Astfel, printre informațiile care se vor salva se numără:
EDR va înregistra toți acești parametri în timp real, dar salvarea lor se va face doar în cazul unui accident.
Un alt echipament care va deveni obligatoriu pe toate mașinile noi este interfața pentru etilotest.
Acest sistem va permite instalarea ulterioară a unui echipament care detectează dacă șoferul a consumat alcool.
Iar dacă detectorul de alcool va determina că șoferul este băut, va împiedica pornirea mașinii.
De asemenea, va fi montat un sistem de avertizare a neatenției și a stării de oboseală a șoferului. Mașinile noi vor fi dotate cu senzori și camere care analizează comportamentul șoferului.
Iar când detectează lipsa atenției sau a oboselii, lansează o alertă
UE a mai decis ca vehiculele noi să fie dotate cu sisteme de avertizare pentru oprirea de urgență. Acestea vor activa automat luminile de avarie în caz de frânare bruscă.
De asemenea, trebuie montate sisteme de avertizare la mersul înapoi.
Mai exact, mașinile vor fi echipate obligatoriu cu senzori și camere pentru mersul înapoi.
Un echipament care, în prezent, e opțional, va deveni obligatoriu din luna iulie.
Toate mașinile toi trebuie echipate cu AER – Autonomous Emergency Braking. Acest sistem acționează automat frânele pentru a evita coliziunile iminente.
În plus, pe mașini va trebui montat și o tehnologie de menținere a benzii. Acesta va avertiza șoferul și chiar va corecta automat traiectoria vehiculului pentru a preveni părăsirea accidentală a benzii de mers.
UE a decis ca toate mașinile care vor fi comercializate în spațiul comunitar, deci și în România, să fie dotate, de asemenea, cu un sistem de limitare a vitezei.
Sistemul de Asistență Inteligentă pentru Viteză (ISA) va monitoriza și va afișa limita de viteză detectată.
Sistemul e menit să ofere avertismente vizuale și sonore atunci când șoferul depășește limita legală. Iar, în unele situații poate reduce automat viteza vehiculului, conform Echo24.de.
Toate aceste măsuri fac parte din eforturile Uniunii Europene de a reduce la jumătate numărul de decese pe șosele până în 2030. Iar până în 2050 ar trebui atins obiectivul de zero decese.
Potrivit datelor UE, aproximativ 95% dintre accidente sunt cauzate de greșeli umane. Impunerea acestor sisteme de asistență pentru șoferi ar putea salva aproximativ 25.000 de vieți și preveni peste 140.000 de răni grave până în 2038.